Tuesday, November 11, 2008

Blogging from Dewan: Dewan Speech Part 3

(c) Kerajaan Tempatan
Bajet 2009 menunjukkan peruntukkan sebanyak RM4.441 juta kepada Kerajaan Tempatan. Dalam perkara ini, saya ingin membangkitkan beberapa isu yang berkenaan dengan Kerajaan Tempatan terutamanya dalam usahanya untuk mencapai satu pentadbiran yang cekap, telus dan akauntabiliti.

Isu Telco:
Tuan yang dipertua,

Isu Telco merupakan satu isu di mana kecekapan, accountability dan ketelusan Kerajaan Negeri dicabar. Dalam permerintahan Kerajaan terdahulu, syarikat-syarikat telco telah mendirikan pemancar-pemancar dalam kawasan perumahan dan kebanyakannya tanpa mendapatkan permit terdahulu daripada kerajaan tempatan. Namun, sedihnya dinyatakan tidak ada tindakan drastic diambil. Rakyat akan bertanya-tanya: bagaimanakah dengan Kerajaan Pakatan Rakyat sekarang?

Kerajaan telah mengumumkan bahawa 4 buah syarikat telco telah dikenakan denda sebanyak RM1.1 million untuk sejumlah 366 buah pemancar telecommunikasi yang didirikan tanpa permit. Namun, apakah langkah-langkah yang telah diambil supaya memastikan syarikat-syarikat telco ini, sekurang-kurangnya pada masa yang datang, menghormati dan mematuhi semua peraturan-peraturan yang ditetapkan?

Pihak Kerajaan Tempatan khasnya MBI mempunyai “guidelines” dalam permohonan untuk mendirikan pemancar Telco. Salah satu yang paling penting adalah jarak pemacra telco dengan kawasan perumahan. Untuk pemancar kurang daripada 45m tingginya, jaraknya haruslah 20meter dari kawasan perumaha manakala 10m daripada kawasan kedai, untuk pemancar yang melebihi 45 meter, jaraknya harus 30 meter dan 15 meter daripada lot-lot kedai.

Dua persoalan di sini, pertama, samaada jarak yang ditetapkan adalah mencukupi? Rakyat jelata pada kebiasaannya adalah bimbang atas kesan kesihatan yang disebabkan oleh pemancar-pemancar telco yang didirikan. Minggu yang lepas, kita telah menyertai suatu seminar yang mana keraguan terhadap kesan kesihatan ini dinafikan. Namun, saya sendiri telah mendapat nasihat daripada doctor-doktor swasta dan mereka menyatakan walaupun tidak ada bukti saintifik yang kukuh berkenaan dengan kesan kesihatan yang disebabkan oleh Telco, tetapi kesannya tidak boleh 100% dinafikan.

Tuan yang Dipertua,

Kesemua kita mungkin bukan professional dalam bidang ini dan mungkin tidak dapat menentukan isu kesihatan ini. Namun, sebagai satu kerajaan yang berteraskan Rakyat, suara Rakyat haruslah didengar. Sekiranya Rakyat-rakyat mempunyai keraguan yang begitu tinggi, kita sebagai kerajaan haruslah mengambil berat tentang isu ini. Kita tidak boleh sahaja kata sekiranya tiada Telco atau Telco-telco diturunkan, coverage handset akan terjejas. Cubalah kita semua bayangkan apa yang akan berlaku sekiranya kita duduk bermalaman di sesebuah kedai, dan kedai sebelah kanan dan sebelah kiri kita mendirikan telconya.

Apabila terdapat bantahan daripada penduduk-penduduk, suatu public consultation haruslah diadakan. Saya dengan ini merujuk kepada guidelines oleh Negara Canada dalam isu ini …..

Persoalan yang kedua adalah, bagaimana untuk memastikan guidelines yang ditetapkan dipatuhui? Seperti yang diumumkan sebanyak 366 pemancar telco didirikan tanpa permit dan ia telah dikenakan denda, jelas menunjukkan syarikat-syarikat telco telah gagal menghormati bukan sahaja peraturan-peraturan yang ditetapkan, tetapi juga suatu penghinaan terhadap integrity kerajaan.

Bagaimanakah mereka berani mendirikan pemancar-pemancar telco tanpa mendapatkan kebenaran terdahulu? Tindakan penguatkuasaan adalah penting dalam perkara ini dan denda sebanyak RM3000 bagi suatu telco tidak akan mempunyai sebarang deterrence effect. RM3000 ini adalah terlalu rendah bagi syarikat-syarikat telco ini. Tindakan penguatkuasaan termasuk arahan untuk menurunkan telco dan denda harian mengikut tempoh pelanggaran undang-undang adalah perlu. Sekiranya satu hari dikenakan denda RM200 sebuah, dalam masa satu tahun RM26,352,000.00 dan ini merupakan satu sumber pendapatan yang lumayan.

Dalam masa singkat 2 bulan yang telah lepas ini saya telah mendapatkan pengalaman bagai integrity Kerajaan Negeri dicabar. Pertama pada bulan September, kerja pemasangan Telco setinggi 30meter telah dimulakan di Jalan Meteor, Taman Westpool. Telco tersebut hanyalah selebih-lebihnya 20meter jarak daripada rumah yang terdekat. Apabila disiasat, kita dapati permohonan untuk permit hanyalah diserahkan kepada MBI sehari selepas bantahan daripada penduduk bermula. Syukur, dengan bantahan daripada penduduk-penduduk ia dapat dihentikan.

Di kawasan saya pula, pada 2 minggu yang lepas, Lebuh 3 Kg Simee yang mana sudah mempunyai 3 buah Telco (2 antaranya masih belum mendapat apa-apa permit), telco yang keempat telah mula. Apabila pihak kami pergi dengan MBI, kami mendapati ia tidak mempunyai sebarang permit, pekerja-pekerja kata ia hanya memasang peralatan-peralatan untuk internet server, mereka ingat kita semua bodoh, “what a blatant lie!”. Kerja-kerja telah dihentikan seketika pada masa itu.

Minggu lepas pula pekerja-pekerja datang smula pada pukul 4.30 yang mana pegawai MBI telahpun hampir masa untuk tamat kerja. Betapa sudahnya pada masa itu saya mendapatkan bantuan daripada MBi pada masa itu. Kenapakah telco-telco boleh memilih masa 4-30 ini untuk memulakan kerjanya? Apa yang akan berlaku sekiranya telco dipasang pada larut malam? Telco tahu ia tidak akan diturunkan!

Syarikat-syarikat telco ini sanggup dan berani berbuat demikian atas satu sebab sahaja: kekurangan tindakan penguatkuasaan. Saya tidak pernah nampak satupun illegal tower pernah diturunkan di Perak walaupun terdapat 366 buah telah dikenakan denda. Dalam minda syarikat-syarikat ini, mereka tahu tindakan penguatkuasaan tidak akan diambil, dan sebab itulah mereka berani mendirikan telco tanpa mendapatkan permit terlebih dahulu !!! “this is a blatant challenge on the integrity of the State Government”.

Kita sebagai kerajaan, sememangnya harus mengambil tindakan yang lebih drastic, dalam menangani isu ini sebelum ia terlambat. Suara Rakyat haruslah didengar.

Pokok-pokok yang ditebang di Jalan Lau Pak Khuan
Tuan yang Dipertua,

Satu insiden lagi yang mana kewibawaan dan ketelusan Kerajaan di bawah cabaran dan raguan adalah satu insiden di mana sekurang-kurangnya 5 pokok berusia lebih daripada 30 tahun umurnya, bertempat di Bulatan Jalan Canning Estate, Taman Ipoh, ditebang oleh MBI tanpa mengikut prosidur yang perlu dan tanpa pengetahuan Datuk Bandar.

Dalam perkara ini, saya ingin mengambil kesempatan di sini untuk merakamkan penghargaan kepada Datuk Bandar Ipoh, yang mana beliau telah dengan segera memohon maaf dan mengambil keputusan segera apabila isu ini dibangkitkan oleh YB M Kula dalam persidangan MBI, untuk menanam semula pokok-pokok di kawasan tersebut. Namun, saya dan juga penduduk-penduduk mendapati bahawa tindakan MBI dalam menebang pokok-pokok tersebut tanpa mengikut prosidur dan tanpa pengetahuan Datuk Bandar adalah amat luar biasa. Walaupun tindakan mitigasi telahpun diambil oleh Datuk Bandar dengan segera, MBI harus mengambil tindakan ke atas sesiapapun yang bertanggungjawab dalam tindakan penebangan pokok-pokok ini. Apabila saya turun ke padang, balasan yang saya dapati adalah bahawa tindakan tegas harus diambil dengan segera untuk menentupasti siapa yang bertanggungjawab dan ia diumumkan kepada Rakyat. Kita tidak boleh biarkan perkara ini rehat begitu sahaja dan Rakyat memerlukan satu jawapan. Sekiranya tidak ada tindakan diambil, ini bukan sahaja akan menjejaskan kewibawaan dan ketelusan MBI, Datuk Bandar dan saya sendiri, ia akan menjejaskan imej Kerajaan Negeri Perak secara keseluruhannya.

Kemalangan Jalan Lau Pak Khuan
Tuan yang Dipertua,
Saya ingin juga ingin mengambil kesempatan ini untuk membangkitkan isu kemalangan jalanraya yang sering berlaku di Jalan Lau Pak Khuan, Taman Ipoh. Sejak pilihanraya 308, dua kemalangan maut telah berlaku. Daripada tinjaan kami, jalan tersebut sentiasa dalam keadaan yang sangat gelap tetapi kelihatan pihak MBI selalunya gagal memastikan lampu jalan di Jalan Lau Pak Khuan sentiasa berfungsi walaupun terdapat aduan demi aduan dari Pejabat ADUN dan warga Ipoh. Saya tidak salahkan Datuk Bandar Ipoh kerana beliau sememangnya memberikan perhatian setiap kali aduan ditujukan. Namun, Datuk Bandar seorang sahaja tidak mampu untuk membuat kesemua kerja, kerjasama dan kecekapan pegawai-pegawai yang bertanggunjawab haruslah dipertingkatkan. Sekiranya dibandingkan, prestasi MBI dalam menyelenggarakan tiang-tiang lampu di kawasan tersebut adalah tidak seefficient dengan TNB. Rakyat mempunyai satu harapan yang tinggi terhadap kita dan kita tidak boleh mengecewakan mereka.

Di sini juga saya juga ingin mengemukakan cadangan saya dalam mengatasi masalah ini dan menjamin keselamatan penduduk-penduduk supaya pihak MBI boleh mengkaji untuk menggunakan sebahgian bajet yang ada untuk tujuan ini (a) membina bonggol atau melukis garisan cat kuning untuk memperlahankan halaju kenderaan; (b) membinakan divider antara dua arah jalan untuk melindungi pejalan kaki apabila melintasi jalan.

Rumput, Lalang di Taman Cempaka
Saya juga ingin bangkit di sini bahawa pemberian kontrak kerja MBI haruslah dilaksanakan dengan berhati-hati. Beberapa bulan ini saya menerima banyak aduan dari kawasan saya Taman Cempaka, yang mana lorong belakang rumah tidak dibersihkan, rumput ada, longgokan tanah ada. Apabila cek dengan MBI, baru kita dapati kontrak bernilai RM177,000.00 tersebut tidak termasuk lorong belakang Taman Cempaka, hanya merangkumi Desa Cempaka dan kontraktor enggan membuat kerja-kerja tersebut. Ini adalah satu alasan yang tidak termasuk akal langsung dan tidak lojik, dan kontraktor tidak boleh menggunakan alasan ini untuk mengelakkan tanggungjawabnya. Jumlah RM177,000.00 tersebut semua wang Rakyat, dan MBI harus lebih berhati-hati dan mengambil notis tentang sikap kontraktor-kontraktor yang cuba menggunakan loop holes ini.

No comments: